Friday, July 22, 2011

..Tunang..

2 Julai, jam 3.00ptg, slamat la Faizal (ijal) mmbr aku ditunangkan ngan awek dia di Batu Pahat, Johor.. penat melayan kehendak dia, jd driver n jd peneman smpi mjlis setel.. mcm bese la, ketika majlis sesi pantun-memantun berjalan ngan lancar.. lame gak.. penat tggu dlm kete sbb mmbr aku sorg ni mane leh masuk.. ye la, mase majlis mcm ni, yg lelaki mane leh tunjuk muke slagi majlis x hbes kan.. so, duk diam la dlm kete..

after sesi pantun menenggelamkan dirinya, aku n Ijal pun masuk ke rumah.. majlis dah hbes.. so, masuk la.. makan2.. Then tunang Ijal (Jue) pun kuar gak, duk makan sama.. lawa btul baju tunang dia.. warna biru laut.. tgh makan2 tu, boleh trmuncul plak macik aku dlm majlis tu.. ADEH!!! PARAH!!! mak ngah aku ni selambe dia jek bercakap.. ade yg aku kene bahan kang.. ADOIYAI.. then tnpa buang mase dgn slambe nye aku pun:

Aku: Eh!! Mak ngah..
(sambil salam tangan dia)

Mak ngah: Kamu ke tunang si Jue ni??
(keliru becoz aku ngan Ijal same2 masuk lewat n 2-2 pakai t-shirt biru)

Aku: ....
(x mnjawab..)

Mak ngah: la.. kalo mcm tu Piah(mak jue), elok sgt la ni.. aku kenal sgt budak ejump ni ha.. mmg elok la dorg berdua..

Mak Jue: ....
(diam seribu bahasa..)

semua org mula menunjukkan reaksi pelik..

Ijal: macik ko ke tu.. dia dah salah paham ni..

Aku: tu la pasal.. ko tgok la muke sedara mara Jue.. mcm org zaman batu.. blur kot..

Aku pun cube btulkan keadaan.. setelah diterangkan, semua nya kembali normal n smbung makan.. tiba2:

Mak ngah: Piah.. Jue dah selamat.. Izah(adek Jue) bler plak??

Mak jue: nnti2 la Yah(mak ngah).. smpi seru, ade la nnti..

Mak ngah: Ish.. jgn di tggu seru, kene usaha..

Mak Jue: InsyaAllah..

Mak ngah: kalo Izah xde calon lg, ape kate kenal2 dulu ngan anak sedara macik tu ha.. ape salah nye berkawan dulu..

dengan x semena-mena, tersembur la nasi yg aku makan.. gler ke ape macik aku ni.. apesal plak aku yg disebut2 kan.. hbes satu rumah ketawa.. Baju Ijal kotor sbb terkena nasi yg aku sembur td..

Aku: eh mak ngah ni.. sesuke hati jek maen ganding2 kan..

Mak ngah: eh.. ape salah nye..

Aku: mmg x salah, tp jgn la buat malu ejump depan org ramai..

Ijal n Jue gelak besar.. panas btul aku tgok reaksi dorang ni..

Mak Jue: ish.. ape salah nye..

Aku: eh.. macik pun??
(terkejut aku bler mak jue pun iyekan)

Mak Jue: Ye la.. bnde elok.. ape salah nye..

Ijal: elok sgt la tu.. leh jd adek ipar kan.. sng sikit.. msti kecoh family ni nnti..

Aku: dah.. jgn nak memandai..

Ijal: ckp je la nak, tp malu..

Aku pun dgn segera basuh tangan n minta izin kluar.. makin lame duk dalam, makin kene bahan kang.. Macik2 kat situ smua ketawa.. pergh malu gler.. menyesal plak dtg majlis ni.. adoiyai.. tuhan je la yg tau..

ingat kan dah hbes, tp x jugak.. mase nak ke pintu depan umah Jue, aku trlanggar ngan Izah.. disebabkan malu ngan smua org, aku pun jalan tunduk.. tnpa sedar, trlanggar la si Izah.. smua org dlm umah tu ketawa besar..

Pak Long Jue: Aik.. belum pape lg, dah nak sentuh2 plak.. kalo nak si Izah tu, dtg elok2.. mintak restu org tua dulu..
(smbil ketawa)

Mak Jue: Jgn la malu2.. Izah tu single lagi..

Aku: ....
(kelu x trkata..)

Aku terus kluar dr umah tu.. gler malu 1 hari.. cukup la.. lepas 10 minit duk sndirian kat tepi umah, Ijal pun dtg..

Ijal: relaks la bro.. buat pe nak malu..

Aku: ngan ko mmg la aku OK.. tp dgn yg laen malu la bro..

Ijal: hahaha.. dah2 la tu.. xde pape la.. jom masuk dlm..

Aku: xpe la bro.. lu setel la dulu bnde kat dalam.. aku duk luar je la..

Ijal: okay.. nnti setel smua, kte balik JB..

Aku: Okay..

Begitu la cter nye.. pengalaman manis bercampur bengang tersemat kat umah Jue.. until now, Ijal n Jue x hbes2 kene kan aku ngan bnde2 ni.. malu siot.. tp xpe la, bnde dah jd pun.. biar la.. hahaha..

No comments: