Sunday, July 24, 2011

..Khatan 1995..

smua dak laki akan melalui zaman peralihan dimana mereka akan bergelar anak bujang bler dah khatan(sunat).. trmasuk la aku.. dgr cter dr spupu2 aku, "sakit gler", "ala.. mcm kene gigit smut api jek", "sunat atas btg pisang best gler.. x sakit", "la.. nak jd anak bujang, kene la tahan sikit", "seriusly sakit kot" n macam2 lg.. tp aku ni xde la jenis yg lemah smngat.. siap aku sndiri yg mintak nak sunat.. kisah bermula di Kuala Kangsar(kampung tercinta).. aku ditemani Cik Yan(Pacik aku)..

Cik Yan: Kamu ni dah ready ke nak sunat??

Aku: dah..
(confident tggi)

Cik Yan: kalo dah ready, jgn la takut sgt..

Aku: mmg la x takut..

Cik Yan: ok.. kamu tggu smpi giliran kamu yek..

Aku: .....
(membisu smbil memandang keliling)..

ok.. lagi sikit jek lagi giliran aku.. ade 7 lagi org kat depan.. so tunggu n trus mnunggu.. badan memang sejuk gler sebab mandi sungai tadi.. pastu tggu plak, bertambah2 la sejuk nye.. then org yg ke 6 kat depan aku plak masuk utk turn dia kene potong.. hati relaks jek mase ni.. ye la.. kecik2 mane de sgt prasaan takut ni.. maen redah jek.. tp bler smpi turn org yg ke 4 kat depan aku, aku mula gegel sbb lepas jek dia masuk, trus sumting trjadi..

Tok Mudim: diam yek.. pacik nak mula dah ni.. bnyk2 kan zikir.. sikit jek ni..
(niat tok mudim ni nak bagi budak ni tenang)

Kedengaran la budah tu berzikir.. slow jek.. tp bler tok mudim cakap nak potong ni.. terus budak tu berzikir skuat hati.. hbes kecoh bilik sunat tu.. mcm2 yg dia bace.. siap tambah "ayah ibu, tlg adek.. adek takut".. mmg riuh suasana kat situ dgr dia berzikir.. macik2 yg teman anak masing2 trus ketawa..

Tok Mudim: jgn zikir kuat sgt.. nnti pisau atok ni takut ngan org.. kang ade yg trsalah potong kang..
(mase ni aku tau tok mudim ni menyakat sbb ape, dia smpat ketawa lagi)

Makin kuat la budak tu berzikir.. aku dpt dgr yg hbes trjatuh brg2 kat atas meja tok mudim tu.. org2 tua yg ade kat keliling ketawa bagai nak rak.. kte org yg kat luar ni plak dah mula haru biru.. ade yg dah lari pg kat mak dia.. siap nyorok bawah baju kurung mak dia.. ade yg dah mula menangis sorang2.. ade yg lari smpi trtnggl2 kain pelekat nye.. mmg lucu gler.. kain dah hilang, ape lg telanjang bulat la dibuat nye.. yg xleh blah nye, dia nyorok kat blkg pasu.. adoiyai.. mcm2 reaksi.. mmg aku trgelak sorang2 bler ingat balik bnde2 ni.. Tp aku x lari.. aku tetap duk diam sbb pacik n macik aku dah janji, bler dah sunat nnti pacik n macik aku akan bg duit.. so, still bertahan jugak la..

Budak 1: Mak.. adek x nak sunat mak.. tlg la mak..

Mak Budak 1: la.. td kate nak,, ni xnak pulak..
(nada pelik)

Budak 1: adek janji mak.. adek x buat nakal lagi..
(nanges x berhenti)

Aku kurang mengerti ape yg budak ni ckp kan.. tp aku rase msti sbb dia nakal sgt smpi mak dia ugut suh sunat.. hahaha.. kelakar plak.. sunat pun kene paksa.. aku sempat ketawa mase ni..

then tggl lg sorang jek sblum turn aku.. mase dia nak masuk tu, aku trnampak yg pisau tok mudim tu jatuh.. terus mencicit budak tu lari.. ikut kan hati, aku pun nak lari gak.. tajam gler kot smpi trsiat kain kat bilik tu.. tp still tabah sbb duit sntiasa bermaen di dalam kepala otak ni ha.. yg aku pelik nye, badan budak tu punye la besar nye.. mcm budak dah skolah menengah.. tp baru nak bersunat.. kalo cam ni la, pisau x leh gune.. kene guna gergaji.. wakakakakaka..

hbes jek turn aku, baru aku tau.. sunat ni xde la sakit mane.. org saje jek menambah cter yg ntah ape2.. mitos yg bukan2 dicanang nye.. buat adek2 yg bakal bersunat, jgn la takut sgt.. relaks jek.. kalo takut, xyah la jd org bujang.. wakakaka.. ni smua mnjadi kenangan yg terindah apabila teringat balik peristiwa mcm ni..

No comments: